Friday 17 February 2012

Hipokrit Ke? ^.^

Bismillahirahmanirrahim.


Hipokrit

Pura-pura

“Kamu pernah tak orang kata ‘macam la kau tu baik sangat’ bila nak menegur?”  

Bella bersuara.

Sungguh, masa tu. susah saya nak jawab.

Mungkin secara seriusnya tak pernah. Memang tak pernah orang kata macam tu pada saya dan tentunya bukan sebab saya ni baik sangat, tak. Saya memang bukan baik sangat pun. Hanya teringin nak jadi baik ikut apa yang Allah nak.

Teringin.

Mungkin tak pernah kena sebab saya bukan yang jenis nak menegur. Atau mungkin kerana jenis yang memang kurang perasan perasaan tu.

Dan beberapa minggu lepas tu.

Kau ni hipokrit la wey!

Hanya kerana disuruh solat.

Huh. Sakit.

Sakit rupanya bila dikatakan hipokrit. Saya baru faham macam mana awak rasa.

Kononnya manusia(sesetengahnya) ini akan terus berada di takuk perangai buruknya dan dia tidak akan berubah, sedikit pun tidak?

Saya lihat, saya belajar, dan saya sedar.

Manusia boleh berubah. Yang kurang baik kelakuannya boleh berubah menjadi baik, dan yang baik perilakunya tak mustahil untuk berubah menjadi kurang baik. Sebab, hidayah itu milik Dia, hati-hati kita milik Dia. Dia kurniakan petunjuk pada siapa yang Dia mahu. Boleh saja Dia tarik hidayah itu dari kita. Bila-bila masa pun. Nauzubillah.

Dan sampai bila, orang yang menegur itu perlu dilabel sebagai hipokrit?

Orang tak perlu berubah jadi baik lah ye?

Begitu?

Biarlah semua orang dalam dunia ni jadi tak baik sebab yang baik tu semuanya hipokrit?

=,=’

change for good~[kredit]


Biarlah..hipokrit atau tak, saya tegur sebab saya sayang.

Kalau dia yang saya tegur tu tak nak terima, tak mengapa.

Saya doakan suatu hari nanti, dia terima.

Walaupun saya tahu, dia boleh bawa diri dalam definisi kamusnya, saya akan tetap terus tegur dia.  

“Being good isn’t a crime”~ Hlovate kata macam tu dan saya memang 100% sokong.


1 comment: