Saturday 6 April 2013

#Jaulah-Indonesia#finale

Bismillah.

Dah finale, padahal yang di depan cuma dua. tak mengapa, sengaja saya ringkaskan perjalanan hari ke 2,3 dan hari terakhir di sana. Tanah seberang.

Musafir mencari inspirasi masih diteruskan. Hari ke-3 kami ke Anchol, YAI dan ke Toko Buku Al-Ihtisom. perjalanan kami diselitkan dengan perkongsian berharga dari Pak Ade yang boleh saya  ringkaskan di sini yang mana keseimbangan memainkan peranan penting dalam dakwah dan juga kehidupan seharian kita. Kita perlu bijak mengawal keadaan dalam masa yang sama perlu mengetahui kekurangan dan juga kelebihan kita.


Anchol









YAI



Diizinkan Allah untuk kami teruskan perjalanan pada hari berikutnya ke Bandung. Bandar bunga (terjemahan ke bahasa Malaysia) diberi jolokannya mungkin kerana kecantikan wanita-wanita di sana mengikut salah satu sumber. Sempat meluangkan masa kurang lebih tiga jam di Pasar Baru sebelum meneruskan jelajah ukhuwah kami. Alhamdulillah sambutan yang luar biasa hanagtnya oleh sahabat-sahabat di Bandung. walau kami tak pernah berhubung apa lagi bersua muka.




Highway ke Bandung. Subhanallah



Adakalanya pluang terlebih dahulu datang sebelum kita bersedia- murobbi

ITB

POLBAN- kami ibarat Ansor dan kalian adalah Muhajirin- ust Lutfi




Hari terakhir kami di bumi penuh budaya ini, perjalanan pulang kami ke Malaysia. 5 hari yang dirasakan amat pendek, namun padat dengan isinya. pengalaman yang manis buat kami. Masih terlalu banyak yang ingin dikongsi mungkin bukan lagi pada entri ini.


Sampe ketemu lagi
makasih pak :)
Uhkwah itu walaupun hanya sebentar kita bersua tapi kemanisannya tetap kita rasai.  Ini susunannya Allah, mempertemukan kami, menautkan hati-hati kami melancarkan langkahan kami. Sungguh, kerna muslim itu bersaudara. Kami menyaksikannya. Pemusafiran kami mencari inspirasi.

Allahua'lam

3 comments: