Wednesday 13 July 2011

Kami Dah Boleh Terbang :)



bismillahirrahmanirrahim..


"hok lain takpo dah, buleh terbang dah"..


mak saya :)


hmm, tu apa yang mak kata "yang lain takpe dah, dah boleh terbang." tu terjemahannya sesiapa yang kurang mengerti bahasa klate. 


Kami dah besar :)


dah besar rupanya kami, kami berlima Long, Ngah, Che Keng, saya dan Nazihah. Tinggal yang masih belum mampu terbang Fatihah dan Udin. Memang dah besar, dah banyak angka pada usia kami cuma kami je yang masih ....


'Terbang' istilah yang mak gunakan,bererti kami sudah mampu untuk berdikari. Masing-masing sudah melepasi spm, spm yang mak jadikan kayu ukur untuk anak-anaknya pandai berdikari. Walaupun bukan sepenuhnya, tapi cukup untuk si anak mengenal dunia luar menjangkaui dunia sekolah yang agak terbatas. 


Anak-anak katanya akan sedikit terbuka pemikiran setelah berakhirnya zaman persekolahan. Memasuki alam matrikulasi atau pun diploma , pergi meninggalkan zaman kanak-kanak dan awal remaja.


Peperiksaan


Tatkala peperiksaan besar menjengah, mak orang yang paling risau. Mengalahkan anak-anak beliau yang akan menduduki peperiksaan itu sendiri. Dari mula penggal pertama persekolahan (tahun peperiksaan) sehingga tiba saat keputusan peperiksaan diumumkan, mak ialah insan yang paling berdebabr-debar. Anak-anak?... :D 


Cuti


Cuti, kawan-kawan lain kebanyakannya kerja. Kerja macam-macam, ada yang jadi cikgu, kerja kat pusat beli-belah dan sbg. Saya? masih setia di rumah. Hanya rumah tempat saya bila cuti. 


"Masa cuti ni lah anak-anak boleh luangkan masa tolong mak ayah. Luangkan masa berkualiti bersama keluarga." tu kata kedua-dua mak dan ayah saya. Ya, ada betulnya. Anak-anak perempuan memang digalakkan untuk berada di rumah, tak kira lah berapa lama tempoh  cuti yang kami ada. Andai lima bukan sekali pun, ya, kami akan setia di rumah. Tapi sebaliknya untuk abang-abang saya. 




Si anak akan tetap selamanya si anak 






Aidil Samuel 


Walau setinggi mana pun peringkat kami belajar, walau berapa banyak pun angka pada usia kami, kami masih anak-anak kecil bagi mak dan ayah kami. Anda juga rasanya. :)


Ada saja yang perlu diperbetul dan dinasihati. Manusia, memang kita ini memerlukan nasihat yang berpanjangan dan berterusan. Untung mereka masih ada untuk menasihati kita. Untung nasihat mereka masih tersemat di jiwa kita.


Penutup


Terlalu besar jasa mak ayah kita dalam mendidik kita dalam perjalanan kita menjadi insan berguna. Kita setidak-tidaknya perlu berusaha memberikan yang terbaik untuk mereka walaupun susah payah mereka membesarkan tidak mampu kita balas.
Allahu a'lam.. 

5 comments:

  1. za....same kite tak keje...hahaha jadi bibik juge lah aku~ :D

    ReplyDelete
  2. haha..apa boleh buat..~sambung sendiri lagu tu ya..

    tak pe la..duduk je la kan..buat je la kan..hi3

    ReplyDelete
  3. Jangan terbang lagi zaa...=)

    ReplyDelete
  4. muke mak mu sme sebijik muke mu..hehe
    aku pun sudah boleh terbang..:)

    ReplyDelete
  5. fizah: hehe, yo la..aku kan anak beliau..:D
    tu la budah hak aku jaga, comel dop?

    ReplyDelete