Friday 25 November 2011

Ada Pelangi Selepas Hujan =)

Bismillahirrahmanirrahim.

Entry ni sebenarnya dah lama nak dipostkan, tapi baru hari ni dapat disiapkan sepenuhnya. Alhamdulillah. walauapapun selamat membaca ^-^,

 Usai menikmati makan tengah hari, tiba-tiba mulut gatal nak bertanya.

Saya: emm..nak tanya boleh?

Kak A: tanya ape?

Saya: xpe lah, x jadi..
sambil sengeh-sengeh..serba salah nak bertanya kononya ^.^

Kak A: isy, tanye cepat.

-Kononnye marah la tu. Langsung tak takut :P

Saya: pernah tak rasa putus asa?

Kak A: ha?

Saya: pernah x..rasa putus asa..

Kak A: maksud?

Saya: ye la..putus asa, berhenti dari buat apa yang kita dah buat tu.. bukan pasrah, bukan redho..tapi terus 
berhenti, dah taknak lagi teruskan. Pernah?

Kak A: emm, tak kot. Kenape? Rasa cam dah putus asa ke?

Saya: xde..saje tye..bukan pe, tibe-tibe terfikir. Just wonder. Ye la..duk sorang-sorang macam-macam benda terfikir. Hehe, terfikir macam manalah rasanya kan..

Kak A: aah kan. Entahla tak tahu macam mana rasa dia.

Saya: tu lah..kadang-kadang rasa nak give up je. Tapi fikir balik… nak pergi mana kalau give up. Kalau nak lari dari susah yang ni, benda yang kita nak pergi tu pun susah jugak.

Kak A: betul jugak tu. Setiap benda, ada susah senang masing-masing.

Saya: haha, kalo tak susah, cam tak menarik je. Susah dan senang sama-sama mewarnai hidup.

Kadang-kadang rasa nak  putus asa tu datang menjengah. Mungkin keletihan dalam perjalanan kita. Macam-macam masalah timbul baik dalam akademik, persahabatan, keluarga dan sebagainya.  Padahal diri sendiri yang salah. Perjalanan yang masih berbaki, pendek atau panjang tapi tetap berbaki. Dah jadi tugas kita untuk memaknakan perjalanan kita. "To live life to the fullest" bak kata orang.

Takkan kita sanggup biarkan perjalanan kita tanpa sebarang makna. ‘redho’ kita kata. Tapi apa usaha kita  sebelum kita redho tu. Life itself is a test. Dan hidup ni penuh ujian. Takkan dibiarkan hambaNya tanpa ujian. Ujian penguat keimanan kita. Pengukur sejauh mana kentalnya iman kita.

don't give up..[kredit]


Tak kisah banyak mana pun air mata yang terlerai, tak kisah banyak mana peluh yang menitis, harta yang dibelanjakan. Yang penting usaha kita. Kita tak dapat nak baca masa depan kita, kita sekadar boleh mengagak, tapi tidak untuk memastikannya.

Ada pelangi selepas hujan.  Cepat-cepat istighfar..Kerap saya dengar, bila kita kuat ‘dalam’ kita akan kuat kat ‘luar’. Bila ada motivasi dalaman, memang kita akan jadi bersemangat. Bila mind set kita positif, lebih senang untuk kita harungi perjalanan tu. setiap masalah ada penyelesaiannya.

Macam-macam tip yang orang beri, yang kita dengar, yang kita baca, yang kita terilham. "It’s easier to say that I give up, but at the end we would say if and only if I tried harder". Hah. Pepatah melayu, menyesal kemudian tiada gunanya. Betul? Dalam konteks ni memang betul, pilih untuk tidak berputus asa daripada kita menyesal sebab kita awal-awal lagi dah putus asa.

Biar kita tak menang, tapi asalkan kita berusaha. Kalah tak semestinya sesuatu yang buruk. Kurang-kurang kita pernah merasa kalah, dan tentunya ada hikmah tersembunyi disebalik kekalahan itu. Yakinlah ujian itu bukan sia-sia bukan saja-saja Allah berikan pada kita.


Ya Allah berikanlah kami kekuatan jauhkanlah kami daripada berputus asa, sungguh hanya padaMu tempat kami mengadu.

Allahua’lam..

 - kredit to kak A sebab sudi melayan kerenah dan soalan saya,bila-bila masa di mana jua.=) uhibbukifillah <3

No comments:

Post a Comment