Sunday 16 September 2012

Marah?

bismillahirrahmanirrahim.



Jangan marah, pujuk hatinya.

Berkata baik atau diam. Hatinya berbicara.

Ya, berkata baik atau diam. Mindanya mengakui.

Jauh dia lemparkan pandangannya, enggan bertentang mata. Tidak mahu menambah sakit pada hatinya.

Bersabarlah. Mungkin dia tak sedar. Dia memang begitu, bukan kamu tak tahu. Kerana dia manusia biasa.

“seorang muslim apabila dia menggauli manusia, dan bersabar dengan kerenah atau ragam mereka, adalah lebih baik dari seorang muslim yang tidak menggauli manusia dan tidak sabar dengan kerenah mereka” [HR tirmizi]

Nah, pilihan terserah pada kamu. Pilih untuk jadi lebih baik atau sebaliknya.

Katakan pada dirimu, pada aqalmu, pada hatimu yang kamu ingin jadi golongan yang lebih baik itu.

Benar, kadang kala bila amukan perasan marah menguasai apa saja mungkin terjadi. Tak mustahil dia yang cool akan berubah bertukar kepada dia yang ‘hot’. Tak mustahil dia yang suka senyum bak kerang busuk tu boleh bertukar menjadi dia yang memcuka bak cuka yang masam. Tak mustahil dia yang jenis melayan setiap kerenah orang tu jadi dingin sejuk beku. Tak mustahil semua tu. Memang tak mustahil.

Jangan sampai jadi macam tu. Sebab muslim osem itu, muslim yang dapat mengawal marahnya. Sebab itu orang yang kuat itu bukan dinilai dari segi kuatnya fizikal mereka, tapi sejauh mana mereka dapat mengawal perasaan marah mereka. 

Mungkin masing-masing jika mahu orang lain kisah akan perasaan dia, dia sendiri yang patut kisah akan perasaan orang lain dulu.  Sebagaimana kamu mahu dilayani, layanilah orang lain sebegitu. Sebagaimana kamu mahu dihormati, hormatilah yang lain terlebih dahulu.

Dan percayalah, bukan semua orang nak rasa atau kecapi rasa marah ni, terutamanya bila berkaitan dengan hal-hal yang tak meningkatkan iman, melainkan jika marah pada musuh Islam, marah pada orang yang mengganggu gugat kesejahteraan keluarga, atau negara kamu. Barulah berbaloi untuk rasa marah. 

cool tapi jangan sampai terlebih dingin [kredit]


marah? takkan. ayuh kita jauhkan rasa marah yang tak berbaloi supaya kita dapat kecapi osemnya nikmat sabar tu ^.^

3 comments:

  1. Jzkk zahrah for this tazkirah.
    ayuh kte berusaha memaafkn manusia not because they deserve for it, but for us to become muttaqin in the eyes of Allah :)

    ReplyDelete