Wednesday 2 March 2011

Bersambungnya Ikatan itu..

assalamualaikum..
Post yang pertama untuk blog ni, saya kongsikan sedikit pandangan berkenaan insan yang kita panggil..Sahabat..perkataan ni memang sangat istimewa. Orang yang kita panggil sahabat ni, susah senang kita bersama dengan dia. Susah nak jumpa, tapi once dah jumpa, payah nk cari ganti dah. 



Tempat yang ada untuk dia je..tp masing-masing ada tempatnya yang  tersendiri kat dalam hati saya. Masing-masing ada keunikan masing-masing. Bila kita berada dengan sahabat ni, senang je kita nak luahkan perasaan, walaupun dia setakat dengar je, walaupun kita ni jenis yang tak berapa pandai untuk bercerita, nasihat yang dia bagi tu, buat kita reflect balik kat apa-apa yang kita buat. Contohnya, kalau kita ada  terasa dengan kawan-kawan ke. kita semacam nakkan perhatian daripada dia. Kita  macam sayang sangat kat dia, kita pun nak bagi perhatian jugak kat dia. Kalau sehari tak cakap dengan dia, rasa macam dah rindu sangat. Macam dah lama sangat tak cakap ngan dia. Ikatan hati kita dengan dia adalah ikatan hati atas nama Allah. Walaupun lama mana sekalipun kita duduk dengan dia, tido dengan dia, borak dengan dia, makan dengan dia, kita akan sedar yang kita akan belajar bende-bende baru dari dia. Kasihnya kita pada dia, takkan mudah tergoyah macam tu je. Kalau ade terase sikit-sikit, hati akan cepat-cepat memujuk, biar rajuk kita tu tak lame, biar tak merajuk pun sebab xperlu pun. Sebab dia dah baik sangat dengan kita, sebab dia yang jaga, dia yang tengok-tengokkan kita bila kita sakit, bile kte susah hati.
Orang yang kita panggil sahabat ni, takkan biarkan kita terkapai-kapai sorang-sorang, walaupun kadang-kadang, dia jenis yang tak cakap pun yang dia sayang, tapi melalui kelakuan dia, kita tahu yang dia sayang. Dia sayang kat kita. Mungkin sebab manusia ni, x semuanya yang mampu nak melafazkan sayang kat kawan-kawan dia, walaupun sama jantina sekali pun. Jd, xsemestinya bila dia x cakap dia sayang, maknanya dia xsayang kat kita. Di sebalik kelakuan dia tu, ada terselit lafaz sayang tu.  Cuma kita kadang-kadang perlu jadi observant sikit. Sweetkan? Macam non-verbal communication... bila dia dah buat baik ngan kita, kita pun..akan jadi malu bila kita xmampu nk buat baik dengan dia. Malu sebab Kita xmampu nk jadi sahabat yang sebaik dia. Kita Cuma nakkan dia untuk rasa bahagia, kita akan selalu nk mengalah je dgn dia, sbb kita nak dia dapat, walau pun kita xdapat, tapi sekurang-kurangnya, bila dia dapat, kita akan tumpang bahagia dengan kejayaan dia.Subhanallah.
 Mampukah kita menjadi sahabat dunia akhirat, memang  kata-kata ni indah, sahabat dunia akhirat. Mungkin ramai yang mampu menuturkannya, tapi seramai mana yang mampu membuktikan kata-kata tersebut. Kita xnak Berjaya sorang-sorang,. Xkira lah Berjaya dalam apa  jua bidang sekalipun. Manusia memerlukan sokongan orang lain untuk Berjaya, dan tak mungkin manusia tu dapat hidup keseorangan. Dan di sini, sahabat mula memainkan peranan..betapa bila kita berada dengan sahabat yang sama-sama mencari reda Allah, hati kita akan berasa tenang, sangat tenang..sebab di sisi kita ada orang yang sudi mengingatkan kita bila kita ni sudah semakin menjauh dariNya..ya Rahman, kurniakan kami persahabatan yang dihiasi kasih dan dipayungi rahmatMU..walau siapa pun sahabat kita tu, walau di mana pun dia berada, walau berapa ramai sekalipun sahabat itu. Semoga Allah memberkati dia..semoga Allah senantiasa memelihara persahabatan kita..biarlah ukhuwah ini kekal hingga ke syuga ILahi..

No comments:

Post a Comment