Friday 25 March 2011

Mode :: Final

bismillahirrahmanirrahim,


Demam exam dah bermula, final exam mula minggu depan, dan sememangnya, masih banyak yang perlu dicover. tapi takpe, insyaAllah, dalam progress untuk revise semua yang perlu.



Exam vs rumah, bila dah dekat exam, perkara pertama yang diingat, bukan exam, tapi rumah, bukan rumah, tapi mak ayah. rindu sungguh. nak je cepat-cepat habis exam, dan terus balik.


Sebab apa rindu? sebab teringat, sebab apa teringat? sebab kita punya memori bersama mereka. bila dah lama-lama tak jumpa, membuak-buak rasa rindu tu.


Masa kecik-kecik dulu, tak faham pun. tapi bila dah besar ni, dua bulan tak jumpa pun dah teringat-ingat, tu dua bulan, tak sampai sebulan pun dah teringat. bila dah makin dewasa ni, kita belajar banyak benda, dan antaranya ialah belajar untuk menghargai mereka yang berada di sekeliling kita. tak kesahlah mak ayah ke, kawan, cikgu-cikgu ke, sesiapa saja yang berada di sekeliling kita. kita perhatikan mereka, tingkah laku mereka, percakapan, dan segalanya tentang mereka.


Mak ayah contohnya, semakin kita dewasa, kita semakin memahami tindakan mereka, penat lelah mereka. penat lelah mereka membesarkan kita, sungguh manis. baru sekarang menyedarinya. mak ayah memang sweet. cuba perhatikan mak ayah anda, sikit tak banyak pun,  anda akan bersetuju dengan saya. tapi mungkin pada interpretasi yang berbeza-beza untuk setiap orang.








Ada perasa kasih sayang yang hanya mereka sahaja boleh berikan. ya, sebab tempat mereka, takkan dapat diganti pun oleh sesiapa. sebab mereka kalau dalam bahasa matematiknya adalah unik. tak sama dengan orang lain. ramai yang mungkin malu nak melafazkan," i luv u mum"," luv u dad". termasuk yang menulis ni. sangat tak berkemahiran untuk berbuat demikian. tapi, mungkin kita boleh mencubanya, payah tapi tak mustahil. biar orang kata kita buang tabiat, untuk benda-benda baik macam ni, apa salahnya kalau buang tabiat pun, kan?


Atau pun let action takes the word. tapi kominikasi tak lisan tidaklah seefektif komunikasi lisan. dan itu pasti. tapi tak salah kalau kita mencuba, express your love, tapi hanya pada yang benar-benar layak je. =) bersyukur pada Allah sebab kita punya mereka dalam hidup kita. jadi, jom! kita sama-sama menghargai mereka di sekeliling kita.=D

No comments:

Post a Comment