Tuesday 8 March 2011

Di mana mereka di hati kita..

bismillahirrahmanirrahim..
salam,.

Pengisian mase mass lecture jumaat lepas sangatlah macam terkena kat batang hidung sendiri. topiknya : The Future Ummah. perkataan ummah tu biase je kite dengar, dan biase jugak kite sebut. tapi sejauh mana penghayatan kita pada maknanya tu, diri sendiri je lah yang tahu kan? dan sudah tentu Allah juga. jadi, ada lah beberapa subtopik yang cikgu muhammad dah kupas pasal ummah ni.contonya macam peranan OIC, peranan sarjana muslim dan peranan universiti islam.


          Sesekali, tersengeh sendiri je mase dengar tu..dan angguk-angguk~ bukan sebab mengantuk tapi mungkin sebab fikir dan proses balik pe yang cikgu cakap tu. Ummah ni satu komuniti yang besar yang bersandarkan satu identiti iaitu kepercayaan pada Allah. so, ummah ni merangkumi orang-orang islam yang beriman kepada Allah s.w.t. kat cini macam ditekankan sangat muslim yang beriman dengan sebenar-benarnya pada Allah.  


          Kadang-kadang, kita belum cukup sensitif dengan ummah, dengan permasalahan ummah. contohnya isu Palestin, ada yang claim isu palestin ni adalah isu negara dorang, tp sebenarnya isu ni lebih dari tu. mereka saudara kita. saudara seislam dan seakidah dengan kita. kita memang hidup bersenang lenang kat negara kita, tapi dorang? dari kecik dah terlatih untuk berperang, tak takut mati, sangat jauh jika hendak dibandingkan dengan kita yang kat Malaysia ni..sangat jauh bezanya.

         Di sinilah amat perlunya untuk kita mendalami dan memahami konsep sebenar ummah. biar terbit rasa sedih tengok saudara-saudara kita diperlakukan sedemikian, biar hati kita sensitif dengan keadaan dorang kat sana.walaupun kita tak boleh dan tak mampu nak turut sama dengan mereka, tapi sekurang-kurangnya biarlah doa kita selalu ada untuk mereka. tak susah pun kan?

Daripada Abu hamzah anas ibn Malik r.a, khadam rasulullah SAW, daripada nabi SAW bersabda:
"seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri." (hadis 13 imam nawawi)

          Dalam hadis tu ditekankan betapa cinta dan kasih sayang itu berkait rapat dengan iman, hingga apabila kurang cinta, maka kuranglah iman. dan cinta yang sebenar adalah cinta yang didasarkan pada agama dan bukan pada dasar kemanusiaan semata-mata. jadi, jom sama-sama kita tingkatkan kefahaman kita. tingkatkan kepedulian kita pada saudara-saudara kita yang lain, bukan sekadar di Palestin sahaja, kawan-kawan sebelah kita pun perlu jugak. dan sama-samalah kita berusaha mencapai redha Yang Esa. InsyaAllah.. :-) 


No comments:

Post a Comment